Saab turbo X 70 duizend km G25-660 project
- Lammertse Techniek
- 2 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen
Slechts 70 duizend kilometer gereden, onderstel vervangen voor Maptun XT schroefset, rubbers en bussen in orde. Sport remmen en bij met het onderhoud.
De ideale basis om aan de performance te werken.
Om de performance en onze kwaliteit naar het volgende level te tillen hebben we bij dit project nog meer mooie technieken toegepast.
De bedoeling is om te zorgen dat de motor nog wat beter kan ademen en besteden we extra aandacht aan heat management.
De setup word:
Onze G25-660 turbo
Custom 3.5" uitlaat tot aan de achter as, overlopend in 2x 3".
Stage 3 Performance intercooler
Stage 3 Radiateur
High flow uppipes
Stage 3 injectoren
Dion HPT software kuur.

Om de lak te beschermen tijdens de werkzaamheden plakken we een beschermende folie op de lak nadat de Saab grondig schoongemaakt is.
Het begint met de demontage van de standaard uitlaat.
Een canvas waar we een handgemaakte uitlaat bij in mogen verwerken.
Zo ziet de bodem van een zgan turbo x er dus uit.
Dan is het tijd om te beginnen met de Uppipes, onze uppipes hebben 30% meer lucht doorlaat tov de originele pipes. Een bijkomend voordeel is dat we de altijd scheurende compensatoren ( het geribbelde gedeelte) eenvoudig kunnen veranderen wanneer dat nodig is zonder dat je een nieuwe up pipe moet kopen met beperkte flow. Dat is niet alleen beter voor de portemonnee maar ook duurzaam en betere performance.
De flow van uitlaatgassen naar de turbo zijn nu geoptimaliseerd, dan is het tijd om de lucht ook goed te kunnen gaan afvoeren, uit veelvuldig testen blijkt dat het effect van onze 3.5" to 3" uitlaat veel tegendruk wegneemt.
Vermogens resultaten volgen nog.
Elke uitlaat word op een turbo X uitgemeten, gemaakt en aangepast. Dat garandeerd de beste pasvorm.
Na de midpipe komen de einddempers, we kiezen hier voor een highflow Y-section om de snelheid luchtstroom te houden en de tegendruk te minimaliseren.
Momenteel zijn we bezig met het aanpassen van de originele Turbo X eindstukken om de twee eindstukken volledig 3 inch te houden wanneer we dit klaar hebben post ik de update.
Wanneer de uitlaat dan gelast onder de saab hangt is het tijd om het nieuwste van het nieuwste toe te passen met het oog op de temperatuur management.
We pakken de uitlaat in in een extreem hittebestendig en isolerend kwalitatief materiaal wat we insluiten met een laag inconel gevormd naar de uitlaat.
Dit zorgt er voor dat we de oppervlakte hitte extreem kunnen terug dringen.
Denk aan reducties van wel 80 %. Testresultaten van deze nieuwe isolatie methodes zal ik een apart draadje voor aanmaken. Ook houden we de energie waar we de energie willen houden ( uppipes naar de turbo). Dit kan resulteren in een turbo die wel 200 toeren eerder opgespoeld kan zijn.
Dit allemaal draagt bij aan een Saab die keer op keer veilig performance levert.
Ondanks de extra isolerende maatregelen passen de originele hitteschilden ook nog.

Zo ziet het er uit gemonteerd op de betreffende Saab Turbo X

Na de uitlaat op maat is het tijd voor de turbo.
Links de originele turbo, rechts de G25

Zo ziet de turbo gemonteerd er uit met de geisoleerde uppipes:

Next zijn de injectoren, vanuit de fabriek zijn de toleranties voor de injectoren onderling veel groter, dat kan resulteren in bijvoorbeeld dat elke cilinder een net wat anders mengsel heeft. Onder deellast is dit geen probleem maar wanneer je vermogen gaat maken dan kun je daar rare problemen van onder vinden zoals onverklaarbare misfires of erger nog, pingel.
Daarom monteren wij stage 3 Bosch injectoren. Dit zijn de nieuwste generatie injectoren die zorgen voor een extra fijne verneveling van de brandstof en daardoor een betere vullingsgraad van de cilinder ruimte.
Dit resulteert in een zuinigere en beter presterende Saab V6. Deze injectoren kunnen we ook plaatsen bij een stage 1.
De set injectoren is geflow matched. Dat betekend dat alle injectoren getest zijn op opbrengst en uit honderden injectoren met elkaar gematcht zijn.
Om te zorgen dat elke cilinder even veel brandstof krijgt en in theorie een gelijke vullingsgraad heeft.

Om het geheel op temperatuur te houden monteren we ook een stage 3 intercooler + radiateur.
Alle boutjes en moertjes die we loshalen, maken we schoon en monteren we weer met vet.
To be continued 28-05-2025.
Kommentare