top of page

Saab turbo X 70 duizend km G25-660 project

Bijgewerkt op: 30 jul

Slechts 70 duizend kilometer gereden, onderstel vervangen voor Maptun XT schroefset, rubbers en bussen in orde. Sport remmen en bij met het onderhoud.

De ideale basis om aan de performance te werken.


Om de performance en onze kwaliteit naar het volgende level te tillen hebben we bij dit project nog meer mooie technieken toegepast.

De bedoeling is om te zorgen dat de motor nog wat beter kan ademen en besteden we extra aandacht aan heat management.


De setup word:

  • Onze G25-660 turbo

  • Custom 3.5" uitlaat tot aan de achter as, overlopend in 2x 3".

  • Stage 3 Performance intercooler

  • Stage 3 Radiateur

  • High flow uppipes

  • Stage 3 injectoren

  • Dion HPT software kuur.


ree

Om de lak te beschermen tijdens de werkzaamheden plakken we een beschermende folie op de lak nadat de Saab grondig schoongemaakt is.








Het begint met de demontage van de standaard uitlaat.




Een canvas waar we een handgemaakte uitlaat bij in mogen verwerken.

Zo ziet de bodem van een zgan turbo x er dus uit.


Dan is het tijd om te beginnen met de Uppipes, onze uppipes hebben 30% meer lucht doorlaat tov de originele pipes. Een bijkomend voordeel is dat we de altijd scheurende compensatoren ( het geribbelde gedeelte) eenvoudig kunnen veranderen wanneer dat nodig is zonder dat je een nieuwe up pipe moet kopen met beperkte flow. Dat is niet alleen beter voor de portemonnee maar ook duurzaam en betere performance.





De flow van uitlaatgassen naar de turbo zijn nu geoptimaliseerd, dan is het tijd om de lucht ook goed te kunnen gaan afvoeren, uit veelvuldig testen blijkt dat het effect van onze 3.5" to 3" uitlaat veel tegendruk wegneemt.

Vermogens resultaten volgen nog.



Elke uitlaat word op een turbo X uitgemeten, gemaakt en aangepast. Dat garandeerd de beste pasvorm.


Na de midpipe komen de einddempers, we kiezen hier voor een highflow Y-section om de snelheid luchtstroom te houden en de tegendruk te minimaliseren.





Momenteel zijn we bezig met het aanpassen van de originele Turbo X eindstukken om de twee eindstukken volledig 3 inch te houden wanneer we dit klaar hebben post ik de update.


Wanneer de uitlaat dan gelast onder de saab hangt is het tijd om het nieuwste van het nieuwste toe te passen met het oog op de temperatuur management.

We pakken de uitlaat in in een extreem hittebestendig en isolerend kwalitatief materiaal wat we insluiten met een laag inconel gevormd naar de uitlaat.

Dit zorgt er voor dat we de oppervlakte hitte extreem kunnen terug dringen.

Denk aan reducties van wel 80 %. Testresultaten van deze nieuwe isolatie methodes zal ik een apart draadje voor aanmaken. Ook houden we de energie waar we de energie willen houden ( uppipes naar de turbo). Dit kan resulteren in een turbo die wel 200 toeren eerder opgespoeld kan zijn.

Dit allemaal draagt bij aan een Saab die keer op keer veilig performance levert.


Ondanks de extra isolerende maatregelen passen de originele hitteschilden ook nog.



ree




Zo ziet het er uit gemonteerd op de betreffende Saab Turbo X




Met EGT sensor om de tuning nog beter te kunnen maken. Onder in beeld 4-htech shortshifter.
Met EGT sensor om de tuning nog beter te kunnen maken. Onder in beeld 4-htech shortshifter.

Na de uitlaat op maat is het tijd voor de turbo.


Links de originele turbo, rechts de G25

ree

Zo ziet de turbo gemonteerd er uit met de geisoleerde uppipes:


ree

Next zijn de injectoren, vanuit de fabriek zijn de toleranties voor de injectoren onderling veel groter, dat kan resulteren in bijvoorbeeld dat elke cilinder een net wat anders mengsel heeft. Onder deellast is dit geen probleem maar wanneer je vermogen gaat maken dan kun je daar rare problemen van onder vinden zoals onverklaarbare misfires of erger nog, pingel.


Daarom monteren wij stage 3 Bosch injectoren. Dit zijn de nieuwste generatie injectoren die zorgen voor een extra fijne verneveling van de brandstof en daardoor een betere vullingsgraad van de cilinder ruimte.

Dit resulteert in een zuinigere en beter presterende Saab V6. Deze injectoren kunnen we ook plaatsen bij een stage 1.

De set injectoren is geflow matched. Dat betekend dat alle injectoren getest zijn op opbrengst en uit honderden injectoren met elkaar gematcht zijn.

Om te zorgen dat elke cilinder even veel brandstof krijgt en in theorie een gelijke vullingsgraad heeft.



ree

Om het geheel op temperatuur te houden monteren we ook een stage 3 intercooler + radiateur.




Alle boutjes en moertjes die we loshalen, maken we schoon en monteren we weer met vet.





Tijd voor deel twee van het verslag.

Na zoveel werk hebben we met de klant overlagd dat het eigenlijk wel heel gaaf zou zijn als we de turbo X eindstukken zouden kunnen vergroten naar 3" diameter. op die manier elimineren we de enige bottleneck nog van de uitlaat. de 2.25 inch eindstukken.


Zie hier het ongelofelijk gave resultaat. dit is op dit moment ( 30-07-2025) misschien we de enige turbo X ter wereld met zulke eindstukken. In iedergeval wel met deze set up.


3" Turbo X exhaust tips
3" Turbo X exhaust tips

Nu de eindstukken klaar zijn kunnen we de uitlaat gaan afmaken. We hebben een midden gedeelte gemaakt dat met V-band klemmen in korte tijd te demonteren is zodat er een euro 4 katalysator tussen kan.



De katalysator hebben we thermisch geisoleerd om de werking verder te verbeteren.

Maar zeker ook om uitstralende hitte te beperken.


Dan hebben we nu alles compleet om de tips te gaan monteren, dit is het resultaat geworden.


ree
ree


Ik ben erg blij met het uiteindelijke resultaat.

Het mooiste komt nu, de klank:


Saab turbo X 3.5 inch exhaust


Launch control Saab turbo X

Driving sound


Na het testen zijn we natuurlijk ook heeeel erg benieuwd naar de effecten van het thermo isoleren.

We hebben de motor laten lopen tot de ventilator aan sloeg op een warme dag ( 30c)

De resultaten zijn dat de thermo isolatie een reductie van ruwweg 50 procent oplevert van minder hitte. Dat betekend ook dat er 50 procent meer hitte uit de verbrandingskamers de turbo in gaat en de turbo deze energie kan gebruiken in plaats van de energie te verliezen in de motorruimte.

Tijdens het testen op dezelfde map als de TD-209-K hebben we kunnen constateren dat deze motor veel efficienter kan ademen. Dat komt door alle verbeteringen die we hebben doorgevoerd.



Hier gemeten op de V-band klem

ree

Hier gemeten op de isolatie

ree

Gemeten op de rand na de isolatie

ree

Gemeten op de isolatie

ree


Ook in de opwarm fase heb ik de deltaT gemeten, om te kunnen vaststellen wat het effect is van de isolatie onder verschillende omstandigheden.

Hier liep de motor enkele minuten. De isolatie lijkt dus de temperatuur van de omgeving te hebben terwijl de pijp onder de isolatie daar al flink voorbij is.

Ik kan me voorstellen dat het isolerende effect tijdens rijdende omstandigheden dus nog beter zal zijn aangezien er dan ook nog een koelend effect is van de rijwind.




ree
ree

En tot slot Het gemeten vermogen met een buiten temperatuur van 25.5C, dit is met dezelfde software map als de TD-209-K, de td is alleen gemeten met een buiten temperatuur van 13 graden. Dat kan een groot verschil maken in performance.

Alle data vergaard tijdens het testen wijst ons er op dat deze setup ruimte heeft voor softwarematige aanpassingen waarmee we het vermogen veilig kunnen verhogen. Denk hierbij aan meer ontsteking en meer turbodruk.


ree


Al met al een geslaagd project dat we nogsteeds kunnen doorontwikkelen.


Momenteel zijn we bezig met een in huis ontworpen uitlaat spruit stuk dat we hopelijk binnenkort kunnen gaan aanbieden aan het publiek.


Deze spruitstukken zijn speciaal door ons ontworpen voor onze geliefde B284 motor. De voordelen van onze spruitstukken zullen zijn:

  • Dat ze een veel betere flow hebben ten opzichte van de originele

  • Een grotere diameter zodat we meer lucht kunnen verplaatsen zonder dat de druk te hoog oploopt en dus het rendement verhogen.

  • De spruitstukken over een universele v-band klem zullen beschikken zodat er gemakkelijk andere uppipes op gemonteerd kunnen worden ( voor aftermarket turbo's)

  • Vermogens van 800 Pk haalbaar gaan maken.


Om de eerste spruitstukken voordelig te kunnen gaan aanbieden zijn we opzoek naar mensen die een setje spruitstukken met uppipes willen aanschaffen.

Meld je gerust bij interesse. voordat we over gaan tot productie ontvang je een uitgebreide test van ons waarin we beschrijven wat we testen.


ree
ree





 
 
 

2 opmerkingen

Beoordeeld met 0 uit 5 sterren.
Nog geen beoordelingen

Voeg een beoordeling toe
Beoordeeld met 5 uit 5 sterren.

Wanneer komt de rest van het velrslag?

Like

Beoordeeld met 5 uit 5 sterren.

Fantastisch hytech vakwerk Lennart!

Like
bottom of page