Saab 9-3 Aero V6 Stage 3 400Hp
- Lammertse Techniek
- 3 dagen geleden
- 4 minuten om te lezen

Het doel: 400 Pk en 600 NM, dit is de eerste V6 met voorwiel aandrijving en handgeschakelde versnellingsbak die we ombouwen naar ons stage 3 pakket.
Wat kunnen we verwachten? De vier wiel aangedreven saabs die we hebben voorzien van dit pakket lopen als een kanon maar het is bekend dat de XWD meer aandrijf verlies heeft dan de FWD en is de overbrenging van de versnellingsbak anders.
De 0-100 tijden zijn erg interessant maar ook de 100-200 en natuurlijk de belevenis van het vermogen.
We beginnen met het in orde brengen van de "stage 0" , dat betekend dat de motor en aanbouwdelen gecontroleerd worden en indien nodig of verstandig preventief vervangen.
Onderstel:
Om het toekomstige vermogen op de weg te krijgen is het belangrijk dat het onderstel goed op orde is, dat houd in dat we alle rubbers en bussen vervangen om vervolgens de Saab 3D uit te lijnen.
In dit geval kraakten de topmounts van de mcphearson ophanging ook.
Deze nemen we dan gelijk mee.
Zie ook de rubbers van de reaxis, helemaal vergaan.
Koeling:
Er waren sporen van koelvloeistof zichtbaar, dat kwam door lekkage van de waterpomp. We hebben toen besloten om de volgende zaken te vervangen:
Nieuwe waterpomp
Thermostaat
Verschillende pakkingen en keerringen
Do88 performance radiateur
Uitlaat en turbolader
Om het vermogen te halen is het essentieel dat het uitlaat systeem tot aan de turbo luchtdicht is. Dit zorgt er voor dat alle energie in de uitlaatgassen de turbo bereiken en alle energie ten volle benut kan worden om de turbo te laten draaien en de lucht te comprimeren om zo maximaal vermogen te halen.
Daarnaast is het nodig om de grotere G25-660 turbo in origineel frame te plaatsen. dit is een Bolt on turbo die aan de buitenkant compleet origineel is.
Het binnenwerk is echter een state of the art kunstwerk wat enkel bij ons verkrijgbaar is. Het binnenwerk is aangepast dat we daar een veel groter turbine en compressor wiel in kwijt kunnen dat gemonteerd is op een kogel gelagerde as.
Dat zorgt er voor dat de turbo nog sneller op spoelt en beter bestend is tegen gebruik
tov een traditionele olie gelagerde turbo.
Om de uitlaatgassen kwijt te kunnen word er een 3" rvs downpipe geplaatst.
Electriciteit
Tijdens de werkzaamheden aan het uitlaatspruitstuk en multiriem systeem is het een mooi moment om de dynamo te controleren, deze was na 2 ton toe aan een revisie.
Na revisie weer zo goed als nieuw ;

Luchtfilter box
Bij het plaatsen van een nieuwe turbo komt er natuurlijk ook ene nieuw luchtfilter op, dan maken we de bak ook helemaal schoon en modificeren wij hem a la hirsch door extra gaten aan de zijkant te maken. Hierdoor kan de motor makkelijker lucht aanzuigen en verhogen we het rendement, wat bijdraagt aan een hoger vermogen:

Brandstof:
Om meer vermogen te kunnen maken, moet er meer lucht en brandstof in, de lucht hebben we gerealiseerd door de grotere turbo maar ook de injectoren worden vervangen voor geflowmatchte stage 3 injectoren. Dit zijn de meest moderne injectoren van Bosch die er voor zorgen dat we een heerlijk rustig stationair lopende motor kunnen realiseren maar ook 400 pk en 600 nm bij vol gas.

Olie
Een veel voorkomend probleem is een falende oliedruk sensor. Wij adviseren om deze sensor uit voorzorg te vervangen zodat je er van uit kunt gaan dat de getoonde waardes in de ESID3 of het olie lampje kloppen.

Software
Na al deze werkzaamheden is het tijd om de software op de ecu te laden en begint het afstellen. Dionhpt.nl is de expert op het gebied van de ME9 software voor onze saabs hij maakt de software van elke saab op maat om zo de beste en veilige resultaten te behalen, keer op keer.

Testbank
Na het maken van de software kunnen we het vermogen van de saab testen, de verwachting was rond de 400 pk en 600 nm. helaas bleek hij dit helemaal niet te halen:

Dat zijn tegenvallende cijfers, tijd om op onderzoek uit te gaan!
Na de testrit viel het op dat het demperwol uit de uitlaat kwam, dat kan niet goed zijn, maar hoe slecht is dat nou ? Wij hebben het nog nooit kunnen testen.

De camera er bij gepakt en in de dempers gekeken :
Twee rotte hirsch einddempers.
Idealiter zouden we het hele cat back systeem willen vervangen voor een nieuwe sport uitlaat.
Maar een nieuw uitlaat systeem dat Tuv gekeurd is is niet zo makkelijk te vinden voor normaal geld. Alleen Heuschmid.de heeft gekeurde sport uitlaten die in duitsland toegelaten zijn zonder "einzelabnahme"
Op dit moment was een andere uitlaat niet snel geregeld en zijn we verder gaan testen met een andere Midpipe, dit omdat het vermoeden was dat de FWD midpipe een andere katalysator heeft dan de XWD.
Bij het loshalen van de midpipe was al snel een restrictor zichtbaar, de diameter van de elleboog is zo'n beetje 2 cm kleiner dan die van de xwd. 50mm vs 70 mm
Voor de test hebben we een katloze midpipe gemonteerd en hebben we de testbank opnieuw opgezocht met een verrassend resultaat :

Het resultaat is: 380.4 PK en 608.3NM dat is 15.3 PK en 46.1 NM meer!
Een serieus effect van een katloze en grotere midpipe.
Maar alsnog niet het resultaat wat we zoeken, zouden dan toch de Hirsch dempers roet in het eten gooien?
Er was nog steeds geen nieuwe uitlaat beschikbaar maar we hebben wel andere software geprogrammeerd die bij andere saabs een flink positief effect had ( denk aan + 50 Pk bij 1.5 bar vuldruk)
Misschien is de vorige software versie toch beter voor de FWD M6 b284
Koppeling slipt
Na de software aangepast te hebben naar de basisfile die we tot nu toe altijd hebben gebruikt begon de koppeling moeilijk te doen, na een paar pulls hield hij het vermogen niet meer. Een nieuwe originele koppeling hebben we geplaatst tezamen met de nieuwe software en het resultaat mag er zijn :

Testresultaat


Het eind resultaat is 413.1PK en 615.1NM en 403 gram lucht per seconde. Dat zijn toch wel hele goede cijfers. Dit is dan nog met de kapotte Hirsch dempers.
Een filmpje van de Saab :
De Saab is afgeleverd aan de klant en hij heeft een goedgekeurde uitlaat kunnen vinden die zo klinkt:







































































Opmerkingen