Saab b284 / A28NER highflow uitlaatspruitstuk
- Lammertse Techniek
- 17 uur geleden
- 3 minuten om te lezen

Het uitlaatspruitstuk van de V6 motor geleverd in de 9-3 vanaf 2006 is een zogenaamd boomstam spruitstuk. Dat betekend dat je een rechte buis hebt waar de cilinder poorten op aangesloten worden door middel van een kleiner buisje.
Dit is bij de B284 en A28Ner zo ontworpen dat de uitlaat gassen na het verlaten van de uitlaatpoort in de cilinder kop in de kleinere buisjes in de boomstam terecht komen waar de grote boomstam haaks op staat. dat betekend dat er een hele slechte flow van uitlaat gassen is. Dit zorgt er voor dat de lucht slechter weg komt uit de cilinder ruimtes met als gevolg een slechtere vullings graad.
Deze constructie zorgt er dus voor dat de efficientie van de motor lager is dan dat hij kan zijn. Want, als de uitlaatgassen tegen een muur aan botsen dan creƫert dat tegendruk en hitte. Daarnaast zorgt het voor ongelijkmatige pulsen die bij de turbo aankomen en de turbo dus niet netjes in de ontstekings volgorde van energie ( hete uitlaatgassen) voorziet. Dat zorgt voor hitte en wervelingen die niet ten volste gebruikt kunnen worden voor het opspoelen van de turbo.
In het proces van het verbeteren van onze geliefde V6 motor zijn we daarom op het idee gekomen om een nieuw en verbeterd uitlaatspruitstuk te ontwikkelen waarmee we de efficientie van de motor kunnen vergroten.
In deze blog laten we de stappen zien die we hebben ondernomen en zullen we de testresultaten laten zien van het uiteindelijke uitlaatspruitstuk.
Medio December 2025 zullen we naar verwachting orders gaan aannemen voor de spruitstukken.
Het originele spruitstuk :

Stap 1 is het meten van de ruimte waarin het spruitstuk moet komen. We hebben er voor gekozen om de motorruimte en een losse motor te gaan scannen. Dit zorgt er voor dat we het ontwerp op de motor in de motorruimte kunnen plaatsen en rekening kunnen houden met de maten.

Daarna is het tijd om een begin te maken met de eerste schets, V1 was met een V-band klem met de gedachte om daar snel een universele koppeling aan te maken zodat iedereen die een set spruitstukken koopt, daar gemakkelijk een setje uppipes op pas kan laten maken.
Dat hebben we laten 3d printen :
Deze techniek werkt fantastisch en helpt ons om sneller te kunnen ontwikkelen.Het bed van deze 3d printer was niet groot genoeg om een spruitstuk in zijn geheel te printen. daarom is hij in twee delen geprint.

Om de spruitstukken sneller en beter te printen hebben we een 3d printer met groter bed aangeschaft. Hierdoor is het mogelijk om de spruitstukken en andere prototypes snel in huis te kunnen maken. Het resultaat is ongekend :

Bij Versie 18 hadden we het gevoel erg dicht bij te zijn bij een eerst echte prototype van RVS, we zijn daarom begonnen met het schetsen van uppipes die van de uitlaatspruitstukken naar de turbo lopen:

In deze tekening hebben we de spruitstukken, uppipes en downpipe kunnen tekenen om te kijken hoe in theorie alles zou moeten passen.
De uppipes zijn nog in ontwikkeling maar dat al waarschijnlijk een vervolg krijgen op basis van montage van de spruitstukken met handgemaakte uppipes.
We hebben V18 geprint en gepast:
Dit begon er al aardig op te lijken, wat aanpassingen die we vanaf hier hebben gedaan tot aan V21 zijn ; Plaat van 4 mm naar 8 mm verdikt, andere radius in de bochten, dikkere wand van het hele spruitstuk 3MM en EGT uitsparingen.
Daar is V21:
Na het printen van deze versie zijn we tot een nog iets aangepaste en gestroomlijndere versie gekomen met bevestigings oven voor de originele hitte schilden en zonder de EGT uitsparingen. Anders passen de schilden niet. De schilden zijn belangrijk dus dat was geen optie.
Dit is dan de laatste kunstofprint:
Zie hier een zij aan zij foto met de vorige versie en probeer de subtiele veranderingen te vinden :

Na het passen van de laatste versie waren we er over uit, het is tijd op in RVS 316L te gaan printen. Met smart hebben we gewacht, het resultaat is zo gaaf geworden!

De flens moest nog wel nabewerkt worden zoals verwacht. Er moest gemiddeld 0.30mm af, dat valt reuze mee. De volgende versie komt met een flens dikte van 10MM, dan blijft er genoeg vlees over om hem nog een paar keer te kunnen vlakken zodat je hem ook na jaren gebruik nog eens kunt vlakken en blijven gebruiken.
De fotos van de eerste versie tot de laatste versie :









Tot zover de blog over de spruitstukken, ik hoop in de komende maand de spruitstukken te kunnen monteren, uppipes te maken en vervolgens de testresultaten te laten zien.















































Opmerkingen