top of page

Nya Saab 9-5 Aero V6 XWD



Saab 9-5 NG Aero V6 XWD voor Haldex xwd service.

Om de saab 9-5 in top conditie te houden is het belangrijk om regelmatig de xwd service te doen. Dat zorgt voor het behoud van het XWD systeem en voorkomt grote en kostbare reparaties.


Om de service volledig te kunnen doen meten en analyseren we meerdere gegevens van het haldex systeem. Tijdens deze diagnose bleek dat de pomp aan vervanging toe was. Door deze op tijd te vervangen voorkom je extra kosten zoals het moeten vervangen van koppelings platen of erger, de haldex unit.

Deze originele pompen hebben we op voorraad tegen scherpe prijzen.

Ook originele filter en olie setjes hebben we klaar staan.


Wanneer je de Haldex service doet is het belangrijk dat je deze zo grondig mogelijk schoon maakt. Ik maak voor elke klant foto's voor en na de werkzaamheden.

Dat ziet er zo uit:


Dit is voor het uitvoeren van de service.

Saab 9-5 xwd haldex service
Saab 9-5 xwd haldex service


Dit is na het uitvoeren van de service:


Saab xwd haldex service
Saab xwd haldex service

Je ziet dat je er rechts door kunt kijken, dat is de plek waar de pomp is gemonteerd. bij de service hebben we de pomp gelijk vervangen.


Na de xwd service hebben we de Saab verder nagekeken, het linker achter wiel leek zwaar te lopen. de schijf was licht blauw gekleurd ( over verhitting ).


Daarom hebben we de remmen gecontroleerd en wat bleek? de voering was losgeroest van de houders. Dit is een goede reminder voor iedereen om de achterremmen af en toe te laten controleren voor ieders veiligheid.




Deze remmen waren aan vervanging toe. het resultaat zijn goed remmende en mooi uitziende nieuwe schijven en blokken.




Tijdens de werkzaamheden in goed gezelschap:



Het leek er op dat de waterpomp wat zweette, bij controle bleek er speling op de as aanwezig te zijn en de multiriem met spanner en looprol waren ook nog nooit vervangen.


Zo ben je weer verzekerd van een bedrijfszekere goed koelende 9-5.

Bij het monteren viel me op dat de dynamo los leek te zitten. Deze is van voren met twee bouten en van onderen met een lange bout ( waar de looprol op gemonteerd is )

vast gezet. Het bleek dus dat de dynamo alleen nog maar vast had gezeten op de lange looprol bout. Dit heeft gelijk het vreemde geluid bij bepaalde toeren opgelost.





Ook het welbekende inlaat rubber 13265513 van de inlaat buis was aan vervanging toe. Deze is van tijd tot tijd slecht leverbaar maar wel essentieel voor een goed lopende motor.

Wij hebben deze zowel origineel als aftermarket op voorraad.

Oude inlaat rubber 13265513
Oude inlaat rubber 13265513

Hier het nieuwe rubber :


New throttle body hose 13265513
New throttle body hose 13265513


Na de werkzaamheden en het volledig op orde brengen van de motor controleren we het vermogen. Hier staat de saab op de weegschaal.


Het resultaat :



Saab 9-5 NG dyno
Saab 9-5 NG dyno


Het resultaat is 322.7 PK en 438.1NM het advies is om de saab nog een keer bij DionHPT langs te brengen voor een software aanpassing. Het lijkt er op dat nu de saab motorisch zo goed in orde is, een limiter getriggert word rond de 3k Rpm.


Missie geslaagd.


Voor aflevering de motorruimte gefatsoeneerd en ja, het ruitensproeier reservoir dopje word nageleverd:




Hier onder nog wat foto's van de 9-5 :








Ā 
Ā 
Ā 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page