top of page

Nevs 9-3 groot onderhoud


De nevs houd afentoe wat in en accelereert niet zo fijn als dat we gewend zijn van onze Nevs ( Saabs ). Tot op heden was de oorzaak van de klacht elders nog niet gevonden.


Om te beginnen heb je daarom wat kennis nodig van de motor die in deze 9-3 is gemonteerd, het betreft een direct ingespoten motor. Dat betekend dat de benzine injectoren niet meer voor de kleppen in het inlaatspruitstuk gemonteerd zijn maar direct in de verbrandingsruimte. Dat werkt hartstikke mooi tot het punt dat de inlaatkleppen vervuild raken, dan kun je allerlei klachten ervaren van onrustig stationair lopen tot vermogensverlies en hoger brandstof verbruik.

Bij inspuiting in het inlaatspruitstuk worden de kleppen elke keer dat er brandstof overheen komt als het ware ''schoongespoeld'' dat zorgt er voor dat de kleppen netjes schoon blijven en de motor goed blijft lopen.


Stap 1 was met de endoscoop door de bougie gaten naar de kleppen te kijken die open stonden. daar hebben we kunnen constateren dat de kleppen vervuild waren.


Om dit probleem op te lossen moet het inlaatspruitstuk er af om bij de kleppen te kunnen.

zie hier hoe vervuild de kleppen waren:



Overduidelijk geval van versmeerde kleppen.


Om de inlaat te kunnen reinigen dienen de kleppen dicht te zijn, dit controleren we door een lampje in de inlaat te doen en met de endoscoop naar de kleppen te kijken. op de foto zie je dat er nog een licht spleetje te zien is, de kleppen zijn hier dus niet dicht.



We draaien de motor een stukje en controleren of de kleppen dicht zijn, dat is het geval want we zien geen licht meer.





dan kunnen we vervolgens aan de slag met onze speciale reinigings cocktail voor versmeerde inlaat kleppen.



Het resultaat na intensief schoonmaakwerk:




Ook de injectoren hebben we gelijk mee genomen.


Vervolgens hebben we de BG-platinum air intake behandeling uitgevoerd om de laatste koolafzetting op de klepzitting, zuigers en verbrandingsruimte te kunnen verwijderen.




Nadat het inlaat traject schoon was bevonden zijn we doorgegaan naar het spoelen van de automaat bak, daar was niet bekend of deze al gespoeld was of niet. in geval van twijfel koppelen we graag de machine aan en laten we zien of het verstandig is om de automaat te spoelen of niet. we zien namelijk in het kijkglas hoe de olie er aan toe is.

Dat zag er als volgt uit :





Met de lamp er achter was het nog niet mogelijk om door de olie te kijken.

Dat is opzich ook niet zo gek want de olie in de automaatbak is onderhevig aan hoge temperaturen van gerust 110 graden celsius, daarnaast lopen de koppelings platen ook door de olie en daar tussen is een hoop frictie, dat zorgt er voor dat de olie op den duur zijn gunstige eigenschappen verliest. Met als mogelijke gevolgen dat de automaatbak minder goed gaat schakelen en in sommige gevallen zelfs defect raakt.


Wij spoelen de automaat bak dan met in dit geval 15 Liter hoogwaardige BG automaat olie en een sterke reiniger. Het resultaat was een weer soepel en snel schakelende bak.

Zie hier onder de kleur van de olie, helder rood.




Na de bak hebben we de nevs mogen voorzien van een 345MM rem upgrade, dit is het rem systeem van de 9-3 TurboX. We hebben deze set mogen voorzien van EBC performance remschijven, blokken en RVS omvlochten remslangen.




Dat remt als een dijk!


Project geslaagd, om het af te sluiten hier nog een foto van de achterkant van deze prachtige Nevs.







21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page